Platforma Sygnalisty to najlepsze rozwiązanie - przekonaj się dlaczego
Zastanawiasz się jak wdrożyć system ochrony sygnalistów w Twojej firmie lub organizacji? Już niedługo będzie to wymagane przez dyrektywę unijną. Zobacz, jak zgodnie z przepisami opracować bezpieczny kanał dla sygnalistów.
Zobacz, jak czuje się sygnalista
Od czego powinieneś rozpocząć wdrażanie ustawy o sygnalistach? Zanim ruszysz z platformą dla sygnalistów, to najpierw uświadom swoim pracownikom, że chcesz coś takiego wprowadzić. To obowiązek pracodawcy, a więc pracownicy nie muszą się orientować w tej kwestii. Gdy masz to już za sobą, kolejnym krokiem do wykonania będzie przekazanie niezbędnej wiedzy o funkcjonowaniu platformy dla sygnalistów swoim pracownikom. Dobrym pomysłem będzie na przykład opracowanie broszur i ulotek, w których umieścisz najważniejsze wiadomości. Może to być takie F&Q.
Najważniejsze wątpliwości dotyczące sygnalisty
Pracownicy powinni przede wszystkim wiedzieć, jak mogą dokonać zgłoszenia nieprawidłowości i gdzie mogą to zrobić. Kolejna sprawa dotyczy anonimowości. Każdy, kto jest sygnalistą ujawnia informacje, które mogą być dla kogoś niewygodne. Właśnie dlatego w odniesieniu do sygnalistów zostaną wprowadzone przepisy chroniące ich przed działaniami odwetowymi. Warto uświadomić to pracownikom, aby nie odczuwali lęku przed nową platformą.
Ważne dla pracowników jest również to, co się stanie, gdy już dokonają zgłoszenia naruszeń przepisów. Dlatego powiedz im w jaki sposób zostaną zabezpiczeni w trakcie sprawdzania zgłoszenia. To już chyba wszystkie najważniejsze sprawy dotyczące osób będących u Ciebie zatrudnionych.
Czy platforma sygnalisty na pewno jest anonimowa?
Życie bywa przewrotne i ironiczne. Dlatego chcemy Cię ostrzec przed jedną sprawą. Możesz w pełni skoncentrować się na utworzeniu naprawdę przejrzystej i rewelacyjnej pod każdym względem broszury informacyjnej o sygnalistach. Jednak, jeżeli nie zadbasz o anonimowość osób zgłaszających nieprawidłowości, to zwyczajnie nic z tego nie wyjdzie.
Pamiętaj jeszcze o tym, że musisz zapewnić pracownikom co najmniej dwie drogi zgłaszania nieprawidłowości w firmie. Aby o wiele lepiej to zrozumieć, powinieneś postawić się w sytuacji kogoś, kto chce powiedzieć na przykład o nieopłaconych nadgodzinach. Wyobraź sobie, że to właśnie Ty jesteś taką osobą. Masz do dyspozycji tylko numer telefonu. No, nie jest to dla Ciebie komfortowe. Zwyczajnie boisz się, że osoba po drugiej stronie rozpozna Twój głos. Od razu się rozniesie, że to Ty zgłosiłeś. Nie. Może lepiej w ogóle nic nie robić? Teraz już rozumiesz, jak to działa?
Dlatego nie mamy nic przeciwko, aby na platformie sygnalisty znalazł się numer telefonu do odpowiedniej osoby. Jednak daj swoim pracownikom możliwość wyboru. Zachęcamy Cię do tego, żebyś do telefonu dodał jeszcze adres e-mail. Wtedy może więcej osób się przełamie i z niego skorzysta.
O co chcesz zapytać sygnalistę?
Aby prawidłowo wdrożyć tę dyrektywę, musisz stworzyć listę standardowych pytań kierowanych do osoby zgłaszającej naruszenia prawa. Bardzo ważna jest pierwsza wiadomość na platformie sygnalisty. To właśnie ona pozwala ośmielić osobę kontaktującą się i dowiedzieć się więcej szczegółów o zaistniałych nieprawidłowościach.
Zabronione jest zadawanie sygnaliście pytań, które mogłyby ujawnić jego tożsamość. Najlepiej stwórz kwestionariusz. Skup się w nim na tym, żeby koncentrowały się one na zgłaszanej sprawie, a nie na osobie.
Radzimy Ci, aby w tym kwestionariuszu znalazły się zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte. Dzięki temu, sygnalista nie opisze sprawy zbyt skrótowo i jednocześnie nie będzie miał możliwości zdradzania zbyt wielu niezwiązanych z tematem informacji.
Podsumowanie
Oczywiście nie są to jeszcze wszystkie elementy, na jakie powinieneś zwrócić uwagę, gdy będziesz wdrażał platformę sygnalisty. Zastanów się również nad sposobem komunikowania się z sygnalistami, monitorowaniem systemu ochrony oraz jego skuteczności.
Masz pytanie? Zadzwoń pod numer +48 32 351 82 50, a nasz konsultant chętnie na nie odpowie!
Podobne wiadomości: